Dette er tekstversionen af Ét centralt sted at klage fra 1. januar 2011
Klik her for at komme til den grafiske version af Ét centralt sted at klage fra 1. januar 2011




Ét centralt sted at klage fra 1. januar 2011


Fra årsskiftet indføres der nye regler for, hvordan patienter kan klage over behandling.

Før skulle en patient henvende sig forskellige steder, hvis han var utilfreds med en behandling, afhængigt af, hvad han ville klage over. Nu kan alle patienter klage ét sted.

Dialog
Ændringen betyder også, at patienter, der ønsker at klage, først skal tilbydes en dialog på afdelingen eller afsnittet. Det åbner for eksempel op for, at patienter kan få en undskyldning, inden der går jura i processen.
Beslutter patienten alligevel at gå videre med sagen som en klagesag, vil han automatisk blive tilbudt en bisidder til det følgende forløb.

Patientombud eller Disciplinærnævn
Klagerne skal behandles i en ny styrelse kaldet patientombuddet.

En klage kan også blive behandlet i Disciplinærnævnet. Patientombuddet behandler klagen, når den ikke er rettet mod personer. Mens Disciplinærnævnet træder til, når der er tale om en klage over en eller flere medarbejdere.

Klager, der hører under Psykiatriloven, skal behandles som hidtil.

Om patientombudsreglen




Region Syddanmark - Email: kontakt@regionsyddanmark.dk