Skip til primært indhold

Møde d. 14. april 2025 i Patient- og Pårørenderådet Psykiatrisk Afdeling Aabenraa

Møde d. 14. april 2025 i Patient- og Pårørenderådet Psykiatrisk Afdeling Aabenraa

Mødeinfo

  • Tidspunkt: 14. april 2025 kl. 13.30 - 15.00
  • Sted: PA Aabenraa konferencerum 58.019

Deltagere og afbud

  • Deltagere: Chefsygeplejerske Lykke Bay Marcussen, Flemming Larsen og Line Stein
  • Afbud fra: Cheflæge Klaus Müller-Nielsen (ferie), Oversygeplejerske Bibbi From (ferie) Anne Hvidberg (ophører med deltagelse) og Susan Ansbjerg (barsel)

Referat

 

Referent: Konsulent Michael Røngaard

Dagsorden:

1. Godkendelse af sidste referat fra mødet i Patient- og pårørenderådet

2. Nyt fra patientforeninger og afdelingen

Chefsygeplejerske Lykke Bay Marcussen vil bl.a. give en status på implementering af dobbeltdiagnosebehandlingstilbuddet og botilbudsteam.

3. Patient- og pårørenderådets temadag 2025

Status på tilmeldte deltagere. Pårørende samtale indlæg skal søges gennemført af en anden end sengeafsnit 61 medarbejder, da denne har opsagt sin stilling.

4. Årshjul – vigtige datoer for 2025

  • Temadag/aften - 27. maj 2025 
  • *Hvad er vigtigt for dig dagen – 6. juni 2025. Rådet ønsker mere opmærksomhed på dagen og uddelingen af plakater, kuverter/postkasse indsamling f.eks. gennem involvering af peermedarbejdere i PA Aabenraa.
  • *Frivillighedens dag – 26. september 2025
  • * Sindets dag – 10. oktober 2025

De 3 dage* er på dagsordenen med henblik på dybere arbejde omkring foreningernes aktiviteter på disse dage.

5. Eventuelt

Datoer for patient-pårørenderådsmøder for resten af 2025:

Temadag 27. maj 2025 kl. 16.00 - 19.00, mandag d. 23. juni 13.30 – 15.00, mandag d. 22. september kl. 13.30 – 15.00 og tirsdag d. 18. november kl. 13.30 -15.00

Spørgsmål der forblev ubesvaret på sidste møde i februar: Er tidspunkerne for rådsmødernes afholdelse de rigtige, når vi ser på fremmødet?

 

1.    Godkendelse af sidste referat fra mødet i Patient- og pårørenderådet

Referatet blev godkendt.

2. Nyt fra patientforeninger og afdelingen

Flemming Larsen berettede at Aabenraa Kommune ikke var begejstrede for den uddybende henvendelse vedrørende +65. Det er dog nu op til kommunen at afgøre, hvad de vil gøre nu.

Chefsygeplejerske Lykke Bay Marcussen gav en kort status på integrationsarbejdet mellem somatikken og psykiatrien, som er i gang. I forhold til 10 års planens realisering uddybes status i forhold til implementering af dobbeltdiagnosebehandlingstilbuddet og botilbudsteam.

Integreret dobbeltdiagnosebehandling

Siden 1. september 2024 har vi i afdelingen kunnet tilbyde integreret dobbeltdiagnosebehandling til patienter, der har en psykisk lidelse og et samtidigt problematisk rusmiddelbrug. De første vigtige skridt i forhold til etablering af det nye behandlingstilbud er allerede taget. 

Alle fire lokalpsykiatrier samt specialteams har patienter i rusmiddelbehandling. Dette ser vi som et tegn på, at behandlingstilbuddet er ved at slå rod i afdelingen og vokser sikkert. Vi er glade for, at vi har alle de ambulante enheder med i processen.

Fra den 1. juli 2025 starter fase 2 i implementeringen. Med fase 2 kan vi se frem til en væsentlig forøgelse af antallet af patienter, der er i integreret dobbeltdiagnosebehandling i psykiatrien. Målgruppen for fase 2 er patienter, der både er i rusmiddelbehandling ved de kommunale rusmiddelcentre, og som samtidig er i psykiatrisk behandling (eller som har været det inden for det seneste år). For at undgå overgangsproblemer i sommerferien samarbejder lokalpsykiatrierne allerede med rusmiddelcentrene omkring overdragelse af patientforløb i de tilfælde, hvor det vurderes, at patienterne vil have mere gavn af at modtage rusmiddelbehandlingen i psykiatrien frem for ved rusmiddelcentrene.

Frem mod sommerferien etableres der desuden en erfarings- og vidensdelingsgruppe vedr. visitation til integreret dobbeltdiagnosebehandling. Formålet er dels, at lokalpsykiatrierne og specialteams kan modtage sparring på tværs af hinanden omkring konkrete patientcases, hvor det findes vanskeligt at vurdere, om patienten opfylder kravene i visitationsretningslinjen for inklusion i integreret dobbeltdiagnosebehandling, og dels at der skabes en ensartet visitationspraksis i afdelingen.

Der er også patienter med kendt misbrug, som motiveres til deltagelse i integreret dobbeltdiagnose behandling.

Etablering af Botilbudsteam

Lykke Bay Marcussen orienterede om baggrunden for etableringen af botilbudsteams. Teamet i PA Aabenraa etableres og organiseres under Fælles Akut Modtagelse.

Afdelingen har fokus på patienter der trækker meget tvang og genindlæggelse, boende fordelt på forskellige botilbud hjemmehørende i Sønderborg, Aabenraa, Haderslev og Tønder.

Etableringen af botilbudsteamet i PA Aabenraa skrider positivt fremad. 

Flemming Larsen og Line Stein fortæller om egne positive oplevelser af forbedringer gennem de seneste 10-12 år især hurtig respons fra psykiatrien.

 

3. Patient- og pårørenderådets temadag 2025

Status på antal tilmeldte deltagere er 26. Flemming Larsen annoncerede en tilhører som også kommer. Indlæg om børn som pårørende afholdes af Camilla Holm fra OPUS teamet. Lykke Bay Marcussen inviterede rådets medlemmer til at deltage i velkomstdelen og Flemming og Line takkede ”ja”. Rådet møder ind klokken 15.30 for at være klar til start klokken 16.00.

4. Årshjul – vigtige datoer for 2025

  • Temadag/aften - 27. maj 2025 
  • *Hvad er vigtigt for dig dagen – 6. juni 2025. Flemming Larsen melder afbud på dagen. Funktionsledere skaffer bl.a. plakater fra Administrationen. Peermedarbejdere i PA Aabenraa involveres.
  • 10 års jubilæum for PA Aabenraa den 1. september 2025.Fejring planlægges.
  • *Frivillighedens dag – 26. september 2025. Dagsordenspunkt til den 23. juni 2025 sammen med 10 års jubilæum for PA Aabenraa den 1. september 2025.
  • * Sindets dag – 10. oktober 2025

5. Eventuelt

Datoer for patient-pårørenderådsmøder for resten af 2025:

Temadag 27. maj 2025 kl. 16.00 - 19.00, mandag d. 23. juni 13.30 – 15.00, mandag d. 22. september kl. 13.30 – 15.00 og tirsdag d. 18. november kl. 13.30 -15.00

Tidspunkerne for rådsmødernes fastholdes for nuværende, men vurderes løbende af hensyn til deltagerne. 

 

 

APPFWU01V