Dialog- og klagemuligheder
Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du som patient eller pårørende har oplevet noget, som vi kan gøre bedre. Vi kan bruge dine erfaringer til at blive klogere på, hvor og hvordan vi kan forbedre os.
Sådan kan du få os i tale
Du er altid velkommen til at bede om en samtale med din eller din pårørendes kontaktperson - eller tage en uformel snak med afdelingens personale. Opstår der problemer eller irritation i hverdagen, kan det ofte hjælpe at få talt om det, så I sammen kan forsøge at finde en løsning. Du kan også henvende dig til ledelsen i den afdeling, hvor du - eller din pårørende - er i behandling.
Overvejer du at klage?
Du kan klage over:
- Den sundhedsfaglige behandling
- Brud på patientrettigheder
- Tvangsindgreb i psykiatrien
Denne type klager indsendes digitalt på Borger.dk.
Du kan også klage over:
- Afdelingens serviceniveau, fx personalets opførsel, kommunikation, lokaleforhold, mad, rengøring eller andet.
Denne type klage indsendes som sikker post på Borger.dk til sygehusets hovedpostkasse.
Du kan læse mere om klager, erstatning og andre patientrettigheder på Region Syddanmarks hjemmeside.
Brug for hjælp?
Hos psykiatriens patientvejleder kan du få hjælp til at komme i dialog med os. Du kan også få hjælp til at udforme klagen og sende den ind.
Læs om psykiatriens patientvejleder på Region Syddanmarks hjemmeside.
Når noget går galt
Du kan på hjemmesiden for Styrelsen for Patientsikkerhed indberette utilsigtede hændelser - og være med til at forebygge at der igen sker fejl.