Skip til primært indhold

Tøjbixen giver gratis tøj til patienter

I Middelfart er patienterne med til at drive Tøjbixen. Det øger selvtilliden og selvværdet både hos dem og 'kunderne'. Konceptet er så populært, at åbningstiden er blevet udviddet..

Ninna Sarup, socialrådgiver på psykiatrisk afdeling Middelfart, kommer rullende med tøjstativ

Ninna Sarup er socialrådgiver i Psykiatrien i Middelfart og ansvarlig for Tøjbixen

Et nyt sæt tøj betyder utrolig meget

- Thank you very much.

Sådan lyder det fra en mandlig patient til Ninna Sarup, der er socialrådgiver i Psykiatrien i Middelfart og har ansvaret for Tøjbixen. Det er en lille butik, hvor patienter kan få gratis tøj, som er doneret af Røde Kors.
Patienten har fået en ny sort jakke og et par grå joggingshorts.

- Det betyder utrolig meget, at de kan komme i et almindeligt sæt tøj. Det handler om værdighed, siger Ninna Sarup.

Patienter er frivillige i Tøjbixen - en god måde at blive koblet til civilsamfundet

Tøjbixen er mere end et tilbud om gratis tøj til patienter. For Ninna Sarup er det også et arbejdsredskab til at skabe en mere normal dagligdag på afdelingen. To patienter er tilknyttet Tøjbixen som frivillige medarbejdere. Den ene ekspederer kunderne i Tøjbixen sammen med Ninna Sarup og den anden kører med ud og henter tøjet ved Røde Kors.

- Som socialrådgiver er jeg jo også optaget af, hvad der sker efter indlæggelsen. Der er en måde at koble patienterne til civilsamfundet og erhvervslivet, og det, synes jeg, er rigtig godt, siger hun.

Det er tydeligt, at den frivillige ekspedient får meget ud af arbejdet under sin indlæggelse i retspsykiatrien. Hun vil gerne være anonym i artiklen, men for- tæller, at hun allerede har tanker om, at være frivillig i en genbrugsbutik, når hun bliver udskrevet.

- Jeg kan godt lide at hjælpe andre, siger hun.

Og det er tydeligt, at hun hjælper andre. Blandt andre en patient, som ikke har noget tøj til udskrivelsen dagen efter. Efter en tur forbi Tøjbixen er det hvide hospitalstøj skiftet ud med en t-shirt, cowboybukser og sko. Han fik også nye strømper, for som ekspedienten siger: ”de er noget mere behagelige end sygehusstrømper”.

Populært koncept kræver opbakning hele vejen rundt

Tøjbixen åbnede for et års tid siden, og undervejs har de været nødt til at udvide åbningstiden, fordi det er så populært.

- Mange af vores patienter har aldrig oplevet, at nogen har interesseret sig for dem, eller tilbudt dem noget gratis. Vi har mange patienter, der bliver berørte over, at de kan få det, de gerne vil have, siger ledende socialrådgiver Charlotte Vestergaard Pedersen, som var med til at starte Tøjbixen op.

Hvorfor er det en sygehusopgave, at sørge for, at patienterne har tøj?

- Det er det ud fra et medmenneskeligt synspunkt. Dét at man ser pæn og velsoigneret ud, og man kan skifte tøj ligesom alle andre, det gør meget for ens eget selvværd og selvtillid.

Det kræver arbejde at få et tilbud som Tøjbixen til at køre godt. Ifølge Charlotte Vestergaard Pedersen så skal der være flere til at bakke op, så opgaven ikke kun hænger på en enkelt medarbejder.

- Man skal ville det 120 procent. I en travl hverdag, er man nødt til at prioritere det, for ellers lykkes det ikke. Som funktionsledere og afdelingsledere har vi et særligt ansvar for, at personalet har tiden til det, siger hun. Charlotte Vestergaard Pedersen sender samtidig en stor tak psykiatriens frivillighedskoordinator og frivillige organisationer, som har hjulpet hele vejen igennem.

Ledende socialrådgiver Charlotte Vestergaard Pedersen

Charlotte Vestergaard Pedersen er ledende socialrådgiver hos Psykiatrien i Middelfart og var med til at starte Tøjbixen op

Pænt tøj lige ved hånden

Selvom det kræver tid at drive Tøjbixen, så har tilbuddet også gjort nogle opgaver lettere. Tidligere var det også et problem, at nogle patienter ikke havde tøj under indlæggelsen.

- Så forsøgte vi at spørge de pårørende, om de kunne komme med noget, men ellers var vi lidt kreative og spurgte om genbrugsbutikken ville donere noget tøj, fortæller Ninna Sarup.

Nu er der nem adgang til pænt tøj. Samtidig er det en god træning for mange patienter at ’gå ned og handle’.

- Det er en del af behandlingen. Det er måske ikke alle, der har mod på eller mulighed for at gå ned i en rigtig butik. Det betyder noget at komme ud fra afsnittet blandt andre, som man måske ikke lige kender.

Allerede nu leger Ninna Sarup og Charlotte Vestergaard Pedersen med tanken om, at udvide konceptet. Eksempelvis med en frisørordning.

- Vi skal jo helst matche virkeligheden lidt, siger de og smiler.

APPFWU01V