Tilbage til skole - tværfaglig indsats
'Tilbage til Skole' er en tværfaglig indsats under Børne- og Ungdomspsykiatrien i Region Syddanmark til familier med børn og unge der har massivt skolefravær.
Målsætning
Den overordnede målsætning for indsatserne i 'Tilbage til Skole’ er at sikre tværfaglig og tværsektoriel bistand til børn og unge, som skal vende tilbage til og fastholdes i stabil skolegang. Indsatsen er tilrettelagt med udgangspunkt i en kognitiv adfærdsterapeutisk teori og metode, When Children Refuse School, som er udviklet i USA af psykologerne Christopher A. Kearney og Anne Marie Albano. Her tages udgangspunkt i en tænkning om skolefravær ud fra 4 forskellige årsager og/eller bagvedliggende funktioner.
Konsultativ bistand, intensive forløb og besøg i hjemmet
Der tilbydes konsultativ bistand til fagpersoner, der møder børn med højt skolefravær og/ eller ustabilt skolefremmøde.
Der tilbydes intensive forløb for familier indskrevet i børne- og ungdomspsykiatrien, som er færdigbehandlede og fortsat har kompliceret ustabilt skolefremmøde.
I et tæt samarbejde med ambulatorierne i Vejle, Åbenrå og Esbjerg tilbydes der besøg i hjemmet til familien omkring barnets ustabile skolefremmøde samt deltagelse i tværsektorielt samarbejde.